På Min Side kan du se fakturaoversikt, finne teknisk informasjon om ditt abonnement og kontakte oss.  

Logg inn på MIN SIDE

Annen kontaktinfo Installasjonshjelp, og ofte stilte spørsmål

Postadresse

  • Breiband.no AS
  • Postboks 21
  • 1541 Vestby

Besøksadresse

  • Breiband.no AS
  • Høgdaveien 1
  • 1540 Vestby

Besøkstid mandag-fredag 08-16

Telefon og Chat

Ring oss på telefon 21554000
Vi er tilgjengelig mandag-fredag 08-18 og lørdag 10-14.

Du kan også chatte med oss, mandag-fredag 08:00-17:30 og lørdag 10-13:30.

Min Side

På Min Side kan du laste ned fakturaer, se signal- og teknisk informasjon om ditt abonnement, lese nyheter og kontakte oss.

MIN SIDE

Presse

Pressemeldinger, bilder og kontaktinformasjon.

Satellittbredbånd
  • Fungerer det med hjemmekontor på satellittbredbånd?
    Vanlig VPN-løsning skal fungere, men det bør tas forbehold om lengre svartid og dermed kan også ytelsen på dette bli redusert. Eksternt skrivebord og Citrix løsning har begrenset ytelse anbefales ikke.
  • Hva gjør jeg hvis jeg mister nettet?
    Gå inn på Min Side og sjekk om kvoten er brukt opp. Restarte modemet(den svarte boksen som det står Tooway på) Dette gjør du ved å dra ut strømmen i ca. 10 sek, for deretter å sette i strømforsyneren igjen. Dersom dette ikke hjelper, gå til steg 3. Koble en PC direkte på modemet for å sjekke om det kan være noe feil med ruteren. Dette gjør du ved å koble nettverkskabelen som vanligvis går fra modem til ruter ut fra ruteren og direkte inn på en PC. Deretter er det viktig at modemet restartes igjen. Dersom det fortsatt ikke virker, gå til steg 4. Noter ned hvilke lamper på modemet som lyser, ring oss på 21 55 40 00, og oppgi lampestatus.
  • Hvilket utstyr trenger jeg for å komme på nett med satellittbredbånd?
    Alt utstyr du trenger for å komme på nett får du tilsendt i gjør-det-selv pakken eller blir medbrakt av montør. Utstyr inneholder følgende: Parabol, modem, veggfeste og nødvendige kabler. I tillegg til dette kommer router for trådløst nett om dette bestilles.
  • Hvor lang svartid (latency) er det ved bruk av satellittbredbånd?
    På grunn av at signalene skal sendes fra ditt hus, opp til satellitten og ned til bakken igjen vil det forekomme lengre svartid enn ved bruk av tradisjonell forbindelse (ADSL, SDSL, 5G etc.). Normalt vil svartiden ligger rundt 600 til 700ms men kan i noen tilfeller bli noe høyere avhengig av signalstyrke.
  • Hvordan sjekker jeg hvor mye jeg har brukt av kvoten min?
    Dette sjekker du på minside.breiband.no, eller via linken checkportal.skylogicnet.com (linken fungerer kun dersom du er på nett via satellittbredbånd)
  • Hvordan vet jeg om jeg får riktig hastighet?
    Ved satellittbredbånd kan du ikke teste din hastighet på lik linje med ADSL, SDSL etc. dette pga. svartiden. Du er dermed nødt til å bruke en hastighetstest om beregner dette for å få riktig resultat. For å se om du får riktig hastighet gå til følgende side i din nettleser: nettfart.breiband.no.
  • Kan jeg få trådløst nett i huset mitt?
    Ja, men du har da behov for en trådløs router tilkoblet modemet. Dette kan bestilles når du bestiller bredbåndsabonnementet. Du kan også kontakte kundeservice i etterkant og etterbestille dette. Dette kan du også få kjøpt i data/elektro butikk.
  • Kan man bruke satellittbredbånd til å se nett-tv?
    Ja. Båndbredden er mer enn god nok for å se nett-TV, og de fleste abonnementene har hastighet nok til å kunne se film i HD. Vær oppmerksom på at abonnementene har inkluderte datakvoter, og at TV- og film fort kan bruke store deler av den inkluderte mengden. Ved oppbrukt kvote går hastigheten vesentlig ned ut inneværende måned.
  • Kan man spille på nettet med satellittbredbånd?
    I utgangspunktet kan du spille online. Men det bør tas forbehold om lengre svartider enn tradisjonelt bredbånd (600-700ms). Det er ikke anbefalt å spille første-person spill.
  • Påvirkes satellittbredbånd av vær?
    Ja. Signalstyrken kan påvirkes av været, derfor er det viktig å oppnå en så god signalstyrke som mulig. På den måten har man margin om værsituasjonen skulle endre seg. Om man har god nok signalstyrke skal man merke minimal forskjell uavhengig av vær.
Antenna broadband
  • Am I safe from being hacked? Is a firewall included?
    A NAT service is being run in the receiver to mask the connected devices in your home network. No port forwarding is applied either to make your devices appear “masked” behind the gateway (receiver). This is set up in a similar way as with that of a DSL-connection. Of course it’s impossible to guarantee  that any network is unhackable, and we recommend that you use a firewall (often configured by standard with your operating system (OS))
  • Are any services or ports disabled?
    No. No services or ports are disabled by us. Some services could present an error message saying that some ports are being blocked or disabled, but more than likely this has to do with NAT being run on the receiver. In most cases a static IP will circumvent this. We can also configure your receiver to be set in a bridge mode without a static IP at a one-off fee at 300,- NOK and no recurring fees. Order this by contacting our customer service.
  • Can I get a static IP?
    Yes. We’ll set your receiver into “bridge mode” and assign it with a static IP address. You’ll get a PPPoE username and password to be set on your router connected to the internet. Contact the customer service department to order this. A service fee will be billed by using this service. It’s also possible to bridge the receiver without assigning it with a static IP address. A one-off fee at 300,- NOK will be applied, but no other recurring fees.
  • Can I use VoIP services?
    Yes, VoIP services work perfectly fine with our antenna broadband. From the receiver we’ll make sure that your VoIP traffic maintains it’s high priority status from our side.
  • Could the radiation from the receiver present any dangers?
    The radiation levels from your wireless receiver are very low. Much lower than, say a cell phone. To read more about radiation, please check these articles about the subject: (Norwegian only) Spørsmål og svar om stråling (Post- og Teletilsynet) Folkehelseinstituttet sin rapport om stråling
  • Do I need a free line of sight to the transmitter?
    The short answer is yes. In theory it’s possible to achieve a strong enough signal if the surrounding buildings or similar reflect enough of the signals – especially if the distance is short. If forest and vegetation obstruct the line of sight – the chance of achieving a strong signal is very low. If you’re in doubt – call us.
  • Er det noen tjenester/porter som er sperret?
    Nei, vi sperrer ikke for noen tjenester/porter. Det kan være enkelte tjenester som gir en feilmelding om at noen porter kan være sperret, men som regel er dette knyttet til at antennemottakeren kjører NAT. I de fleste tilfeller vil tilleggstjenesten fast IP-adresse løse dette. Vi kan også tilby bridging av antenne uten fast IP-adresse, dette har en engangskostnad på 300,- kroner men ingen løpende kostnader. Kontakt kundeservice for å bestille dette.
  • Er jeg sikret mot hacking - har jeg brannmur?
    Det kjøres NAT i antennemottakeren, slik at man ikke skal kunne nå PC’er i lokalnettet bak denne. Det er i tillegg ingen portforward eller lignende, slik at man normalt sett er beskyttet mot angrep utenfra. Dette fungerer på samme måte som et ADSL modem. Ingen vil imidlertid kunne garantere deg at er umulig å hacke et hvilket som helst nettverk. Vi anbefaler at du likevel aktiverer brannmur i windows.
  • How far can I be from a transmitter and still have strong signals?
    Depending on your receiver, the range from one of our major signal towers are appx. 10-12 kilometers. Smaller transmitters such as repeaters mounted on houses, barns, water towers etc, have a much lesser range. (1-4 kilometers).
  • Hva gjør jeg når jeg mister nettet?
    Restarte antennen. Dette gjør du ved å ta ut strømmen av injektoren, holde den ute i ca. 10 sek, og deretter sette i strømmen igjen. Dersom dette ikke hjelper, gå til steg 2. Koble en PC direkte på antennen for å sjekke om det kan være noe feil med aksesspunktet(ruteren). Dette gjør du ved å koble nettverkskabelen, som vanligvis går fra injektor til aksesspunkt, ut fra aksesspunktet og direkte inn på en PC. Dersom du fortsatt ikke får kontakt, ta kontakt på 21 55 40 00.
  • Hvor kan jeg finne veiledning for montering av 5G bredbånd?
    Gå til siden for installasjonshjelp.
  • Hvor lang avstand kan jeg være fra en av senderne og likevel få gode signaler?
    Det avhenger av mottakerutstyret du har fått, men opptil 10-12 km fra de større mastene vår gir vanligvis god dekning. Mindre sendere (repeatere) som er montert på bolighus, låver etc har vesentlig mindre rekkevidde (normalt 1-4 km). Vi kan også sende montør hjem til deg for å justere.
  • Hvorfor er det så dårlig fart i Peer to Peer (Torrent) programmer?
    Breiband.no bygger 5G bredbånd der ingen andre gjør det, og den største utfordringen er alltid fremføring av stamnett (backbone). Ofte må vi ta i bruk linjeløsninger med begrenset kapasitet – og den kapasiteten ønsker vi skal fordeles best mulig – og rettferdig. P2P-trafikk tar vanligvis opp nesten all kapasitet – og mange vil uten begrensning på dette området få en dårlig opplevelse av bredbåndet. Derfor har vi mange steder valgt å sette lavere prioritet på slik trafikk. Dette er også beskrevet i vilkårene.
  • Hvorfor får jeg lav hastighet når jeg kjører "speed-test"?
    Hvis du er tilknyttet et nettverk med kapasitetsbegrensninger eller at det er generelt høy trafikkbelastning i nettet, kan en noen ganger oppleve å få mindre enn oppgitt hastighet. Dersom du har problemer, test jevnlig med f.eks www.nettfart.no og noter ned tidspunkt og resultat. Pass på at ingen andre programmer belaster linjen og at den er koblet direkte i bredbåndsuttaket når du måler (ikke bruk router eller aksesspunkt når du kjører testen). Dersom du opplever vesentlig lavere hastighet enn det som er angitt, henvend deg til kundeservice@breiband.kinsta.cloud og legg ved måleresultater.
  • Kan jeg få fast IP-adresse?
    Ja. Vi vil da sette antennemottakeren i “bridge mode” og tildele fast ip-adresse. Da vil du få et PPPoE brukernavn og passord som brukes på routeren som skal koble til Internett. Kontakt kundeservice for å bestille dette. Vedlikeholdsavgift tilkommer på denne tjenesten. Vi kan også tilby bridging av antenne uten fast IP-adresse, dette har en engangskostnad på 300,- kroner men ingen løpende kostnader.
  • Trengs fri sikt til senderen?
    Ja, det er viktig med fri sikt for å få gode nok signaler. Dårlige signaler kan føre til at tjenesten ikke fungerer som den skal. Er du i tvil kan du kontakte kundeservice.
  • Utgjør strålingen fra antennemottakeren noen helsefare?
    Strålingsnivået fra radioantennene er veldig lavt – vesentlig lavere enn f.eks en mobiltelefon. Nyttige artikler  om stråling: Spørsmål og svar om stråling (Post- og Teletilsynet) Folkehelseinstituttet sin rapport om stråling
  • Why are my speed test results lower than expected?
    If you’re connected through a network with capacity limitations or are trying to measure the speed in a high usage period you can sometimes get a lower speed than expected. If you’re having issues, control your results with www.nettfart.no and take notes of the time and results. Make sure that nothing else is being run in the background or on other devices that may use your internet capacity whilst taking the tests. To get the best results, you’ll have to connect your computer directly to the receiver (bypassing the router completely). If your results are still lower than expected send us your results to kundeservice@breiband.kinsta.cloud (remember to include your name and preferrably your customer number).
  • Why are peer-to-peer (P2P) connections so slow?
    We at Breiband.no are building broadband capacity where the other vendors aren’t, and the biggest challenge is most often the backbone. Sometimes we have to use limited capacity networks – and we want to distribute this capacity in a fair way. P2P-traffic (this includes torrents) are very often hogging this capacity – and thus by not limiting this usage, the quality experienced by our other customers connected through the same backbone or transmitters will be lower than we’d like. That’s why we’ve restricted the priority given to these services in a lot of places. This is also described thoroughly in the terms.
Invoices
  • Hvor finner jeg oppsett for e-post?
    Som kunde av Breiband.no så må du bruke smtp.dcpost.no som utgående server. Den inngående serveren er informasjon som e-postleverandøren din oppgir deg.
  • Is it possible to delay or postpone an invoice?
    Our invoices have a due date 14 days after it’s printed and sent from us. If you want to delay or postpone the payment of an invoice, you have to contact our customer service in good time before the due date.
Satellite broadband
  • Can I have WiFi at home with satellite broadband?
    Sure, but you’ll need a router connected to your modem. You can order this when you’re ordering the subscription, contact us and order it, or purchase it from your local electronics store.
  • Can I stream TV-series and movies with satellite broadband?
    Yes. The bandwidth is more than enough to stream live-TV, series and movies in full HD. Please be advised that the subscription has an included data quota and the higher the quality of the program, the more data is being consumed. When the included data is consumed, the speed is greatly reduced.
  • Can I work from home with satellite broadband?
    A normal VPN-solution is viable, but you should take notice in the higher latency and the performance could be affected by this. Remote Desktop and Citrix are severely affected and thus not recommended.
  • Could my satellite broadband be affected by the weather?
    Yes. The signal strength could be affected by the weather. This is why achieving a high signal strength is so important. The higher signal strength you have, the less likely it is to have any disruptions due to weather.
  • How do I know if I'm getting the speeds I should?
    Using a satellite broadband it’s not always easy to measure the speeds in the same ways as you would with a DSL-connection because of the latency. Therefore it’s advised to use a speed test that takes the latency into consideration, such as nettfart.breiband.no.
  • How high latency does satellite broadband have?
    Due to the distance between your house and the satellite, and then down to your house again, the latency is higher than normal using a DSL- or Antenna Broadband connection. The normal latency is about 600-700 ms, but can sometimes increase based on the signal strength.
  • Is it possible to play online games using satellite broadband?
    Yes, many games that do not require a low latency (ping) will work perfectly fine. The latency of the satellite broadband is higher than with a cabled connection so first person online games are not recommended.
  • Kan jeg utsette forfall på faktura?
    Faktura fra Breiband.no forfaller 14 dager etter fakturadato. Ønskes betalingsutsettelse må vår fakturaavdeling kontaktes i god tid før forfall. Henvendelser som kommer på epost behandles ofte raskest.
  • What kind of equipment do I need to get online with satellite broadband?
    Everything you need to get online is either included in your package or is brought to you by the installer. The installation kit contains: a satellite dish, modem, wall mount and the necessary cables. A router will also be supplied if it’s ordered together with the kit (optional).
  • What to do if I lose my internet connection?
    First of all go to “Min Side” (Norwegian only) and see if you have used up all of your included data. Restart your modem (the black box with Tooway written on it) Unplug the power supply for 10 seconds and then reconnect it. If this doesn’t help, see step three. Connect your computer directly to the modem, bypassing the router to see if there could be anything wrong with it. You do this by connecting the ethernet cable that usually goes from the modem to the router directly between the modem and the computer. It’s important to ensure that you reset the modem after doing this. See if the internet connection works now. If not see step four. Write down which lights are lit on the modem and call us at 21 55 40 00.
  • How do I check my quota consumption?
    You’ll easily find this at either minside.breiband.no (Norwegian only), or by clicking on this link checkportal.skylogicnet.com (the link only works when you’re connected through your satellite broadband)
E-Mail setup
  • Where can I find the mail settings?
    As a Breiband.no customer you have to set smtp.dcpost.no as your outgoing server. The incoming server should be provided you by your e-mail provider.

You'll find us here:

[intergeo id="cjMyATM"][/intergeo]

Bigblu har byttet navn til Brdy.

Du finner kontaktinformasjon, produkter og priser på vår nye nettside.